Strek je been na een Voorste Kruisband Reconstructie!


De titel van dit stuk is direct de belangrijkste boodschap, strek je been nadat je een voorste kruisband reconstructie hebt ondergaan! Te vaak zien we dit nog onvoldoende gebeuren, met alle vervelende gevolgen van dien.

Deze week kwam er weer een jongen de praktijk binnen strompelen. Hij had 6 weken geleden een voorste kruisband reconstructie ondergaan. De eerste 6 weken had hij gerevalideerd bij een fysio in de woonplaats van zijn ouders omdat hij daar deze weken verbleef. Op de overdracht die ik vooraf kreeg van deze collega stond nog:

'goed herstel, symmetrisch looppatroon en goede mobiliteit van de knie'.

Ik geloofde mijn ogen niet toen ik de jongen binnen zag komen! Symmetrisch looppatroon? De knie werd nog continue in flexie(gebogen) stand gehouden tijdens het lopen, er was totaal geen extensie bij initial contact (neerzetten van de hak). Bij het onderzoeken van de mobiliteit bleek kon de knie niet verder gestrekt worden dan tot 20 graden flexie. Onbegrijpelijk!

Wat deze collega er toe had gedreven om de eerder genoemde tekst op de overdracht te zetten weet ik niet, en ik besloot mijn energie vooral te stoppen in het helpen van de jongen in plaats van hier achter te komen. De komende tijd wordt het erg hard werken aan de strekking voor deze jongen. De vraag is, met name na 6 weken, of hij deze nog volledig terug krijgt.

Waarom is het strekken zo belangrijk?

Als je een pijnlijke en gezwollen knie hebt, wat in meer of mindere mate zo is na een operatie, is het fijner om je knie in een licht gebogen positie te houden. Als je het te lang in deze stand houdt, loop je het risico om littekenweefsel te ontwikkelen, ook wel artrofibrose genoemd. Het is belangrijk om dit snel na de operatie te doen, want wanneer je knie te 'stijf' wordt, is het veel moeilijker om de volledige bewegelijkheid terug te krijgen. Je wil liever rustig en langzaam beginnen met strekken, dan wanneer je dit na een aantal weken moet doen en als een gek aan je knie loopt te trekken. Tevens is het succes van mobiliseren van de knie wanneer er al littekenweefsel gevormd is niet altijd succesvol, en kan er dus een beperking blijven bestaan.

Verlies van volledig strekken van de knie zorgt ervoor dat de knie niet optimaal functioneert, zelfs al bij een klein verlies van mobiliteit. Daarnaast is er aangetoond dat verlies van mobiliteit 1 van de belangrijkste factoren is die wordt geassocieerd met het ontwikkelen van slijtage in de knie na een voorste kruisband reconstructie.

Hoe?

Gelukkig kan verlies van bewegelijkheid goed vermeden worden.

Naast het mobiliseren door de fysiotherapeut in de vroege fase, is het van essentieel belang dat er thuis oefeningen worden gedaan. 2 of 3 keer een half uurtje per week mobiliseren door de fysio weegt niet op tegen wat je elke dag thuis kunt doen. Veel hangt dus ook af van de discipline van de geopereerde!

Strek-oefeningen mogen meerdere keren per dag gedaan worden. Omdat volledige strekking het liefst binnen de eerste 2 weken behaald moet worden, laat ik het mensen daarom thuis elk uur doen. Het belangrijkste hierbij is dat de knie na het strekken niet dikker of pijnlijker wordt, het strekken moet niet geforceerd worden. Elke knie reageert hier wat anders op, de 1 zal daardoor harder en langer kunnen strekken zonder reactie, waar de ander het iets rustiger aan moet doen. Wees niet bang dat je de kruisband hiermee beschadigd, studies op de biomechanica van de knie hebben aangetoond dat de krachten die inwerken op de gereconstrueerde voorste kruisband bij rustig strekken onvoldoende is om deze te beschadigen.

Om jullie alvast vooruit te helpen, hieronder 2 simpele strek-oefeningen voor thuis!

1. I.p.v. foamroll kan een opgerolde handdoek, een kussen, een boek etc etc gebruikt worden
2. Met behulp van je handen kun je zelf iets meer druk geven
3. Trek met behulp van een handdoek je voet naar je toe

 

I.p.v. foamroll kan een opgerolde handdoek, een kussen, een boek etc etc gebruikt worden

 

 

 

 

 

Bronnen
Isberg J, Faxén E, Brandsson S, Eriksson BI, Kärrholm J, Karlsson J. Early active extension after anterior cruciate ligament reconstruction does not result in increased laxity of the knee. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc. 2006;14(11):1108-15

Michael S. George, MD, Warren R. Dunn, MD, MPH, and Kurt P. Spindler, MD. Current Concepts Review: Revision Anterior Cruciate Ligament Reconstruction. J Orthop Sports Phys Ther. 2012; 42(7): 601–614.

Anderson DD, Chubinskaya S, Guilak F, et al. Post-traumatic osteoarthritis: improved understanding and opportunities for early intervention. J Orthop Res. 2011;29:802–809. http://dx.doi.org/10.1002/jor.21359.

Ahldén M1, Samuelsson K, Sernert N, Forssblad M, Karlsson J, Kartus J. The Swedish National Anterior Cruciate Ligament Register: a report on baseline variables and outcomes of surgery for almost 18,000 patients. Am J Sports Med. 2012 Oct;40(10):2230-5. Epub 2012 Sep 7.

Cleather DJ1, Southgate DF2, Bull AM2. On the role of the patella, ACL and joint contact forces in the extension of the knee.PLoS One. 2014 Dec 23;9(12):e115670. doi: 10.1371/journal.pone.0115670. eCollection 2014.